Sve je više školaraca koji osnovnu ili srednju školu završe sa diplomom Luča. U posljednjih pet godina bilo je ih je više od 10 hiljada. Ali sa druge strane nezavidni su rezultati i na takmičenjima, prijemnim ispitima i testiranjima. U ministarstvu tvrde da će pokrenuti širu analizu obrazovnog sistema, dok se u NVO sektoru i Udruženju prosvjetne zajednice zalažu za kontrolu dodijeljenih luča ali i da se politika izmjesti iz škola.
Za proteklih pet godina sa najprestižnijim priznanjem “Luča” iz osnovnih i srednjih škola izašlo je više od 10 hiljada učenika.
“Mi imamo i opštine sa jako zabrinjavajućim brojem od preko 25 posto. Prednjače opštine Andrijevica, Berane, Rožaje, Plav imamo i Cetinje i Budvu, a Tuzi su sa velikim brojem luča od kada su oni opština. Ovi podaci bili bi za pohvalu da se na takmičenjima i testiranjima možemo pohvaliti podjednako dobrim rezultatima”, kazala je Snežana Kaluđerović iz CGO.
Prije dvije godine na Medicinskom fakultetu prijemni ispit nije položilo čak 90 “lučonoša“, od ukupno 102 kandidata. Još porazniji su rezultati s posljednjeg PISA testiranja koji su pokazali da je skoro svaki drugi učenik u Crnoj Gori funkcionalno nepismen.
“Mi već zadnjih 10-tak godina imamo situaciju da je luča statusni simbol roditelja, kao automobil, kao vikendica. I konstantan je pritisak na same nastavnike da snižavaju kriterijume prilikom svog vaspitno-obrazovnog procesa”, kazao je Slobodan Savović iz ministarstva prosvjete.
Roditelju sve to uspijeva jer nastavnik ne može dovoljno da izgradi svoj autoritet, ocijenila je Olivera Leković iz Udruženja prosvjetnih radnika.
“Zašto, jer imamao direktore koji se politički zapošljavaju. Taj svoj kriterijum ne može da izgradi, možda će neko i da pokuša ali će ga poklopiti jer neće imati podršku uprave, neće imati podršku kolektiva jer kolektiv koji želi da podrži kolegu znači odmah da je protiv uprave, a vrlo često imamo i pritisak i od samog ministarstva”, kazala je Leković.
A, u ministarstvu kažu da se raskorak između broja luča i stvarnih rezultata naših učenika ne može posmatrati izolovano, pa su tvrde pokrenuli širu analiza ovog problema.
“U narednom periodu nas čeka prilagođavanje planova i programa i preko Nacionalnog savjeta za obrazovanje i kvalifikaciju da bi probali da napravimo sklad ova dva pitanja. Da se vrši permanentno usavršavanje, praćenje ishoda učenja svakog učenika, koliko je on usvojio te zadate ciljeve i sama evaluacija ocjenjivanja preko brojčanog iznosa određene ocjene”, kazao je Savović.
S druge strane, u prosvjetnoj zajednici i NVO sektoru zalažu se za provjeru izdatih Luča.
“Upoređujući tok ocjenjivanja učenika, broj odsustava, broj takmničenja i postignuća na tim takmičenjima. Da prosvjetna inspekcija mora da uđe u one ustanove i da utvrdi da li ima i onih diploma koje su izdate i na druge načine i po drugim osnovama”, kazala je Kaluđerović iz CGO.
“Prvo zaista da se vrati meritokratija po zaslugama i sposobnostima da se zaposlei direktori i ministri. I onda mi možemo nastavnici da gradimo te kriterijume izauzmemo stav, jer će nas i uprava podržati i ostale kolege i tu bi za kratko vrijeme vidjeli pomak”, smatra Leković.
RTCG