U okviru manifestacije Dani kulture Bošnjaka u Crnoj Gori, 31. marta u 20h, u Galeriji JU Centr za kulturu, biće otvorena respekatbilna postavka slika i grafika 15 autorki različitih generacija i likovnih poetika. Komesari izložbe su Aldemar Ibrahimović i Selma Đečević, a organizatori programa, NVO “Bijeli Ljiljan” iz Rožaja i Bošnjačko vijeće u Crnoj Gori.
Istoričarka umjetnosti, dr Anastazija Miranović u kritičkom osvrtu ukazuje da izložbu umjetničkih radova autorki, različitih generacija, edukacija i umjetničkih aspiracija. Ne treba nužno svrstavati u “ženski rukopis“ ili „žensko likovno pismo“. Rukopise nekih dobro znamo (Seida Belegović, Sabaheta Masličić…) dok mlađe umjetnice smjelo grade ili tek formiraju svoj umjetnički credo. Razuđenost interesovanja, medija, žanrova, motiva, ukazuje na individulnu posebnost umjetničkih poetika autorki, kao i na osebujnu raskoš talenata.
Likovni dijalozi umjetnica – Sevdah
SAMOSTVARENJE ŽENSTVENOSTI
Izložba “Sevdah” predstavlja još jedan u nizu vrijednih projekata koji se odnose na prezentaciju i afirmaciju razuđenih kulturnih praksi na prostoru Crne Gore. Putem likovnih dijaloga upoznajemo se sa savremenim stvaralaštvom umjetnica koje su poetsku autentičnost ostvarile u raznorodnim medijima: u slici, grafici, crtežu, grafičkom dizajnu, ilustraciji. Riječ je o neobičnim rukavcima bremenitim individualnim kreativnim osobenostima, bez obzira da li svoje uporište nalaze u područjima memorijalnog iskustva, lirske asocijacije, realne predmetnosti, nadrealnog prosedea ili eksperimentalne tipografije i simbola.
Potenciranjem višestrukih identitetskih različitosti i posebnosti ovaj projekat na izvjestan način teži “razbijanju” monolitnog u ime mnoštvenog, pluralnog, mijenjajućeg. Teži kulturi različitosti koja se sastoji od kreativnih odgovora na konkretne okolnosti sadašnjosti i promoviše “proročke” vizije o potencijalima kulturnog pluralizma. Posebno zanimljivom karakteristikom izložbe čini se njena “osa” koja se odnosi na specifičnost ženstvenosti, što potvrđuje da se identitet ne može svesti na jednu poziciju, već da se pripadnosti u savremenom društvu ukrštaju i variraju.
Preko umjetničkog djela se ovdje vodi dijalog sa sobom i Drugim, vizuelnim narječjem se još jednom povezuje, između ostalog, i sa identitetskom sviješću koja uvijek i najsnažnije emanira kroz kulturu. Ovi dijalozi Bošnjakinja učvršćuju individualne i intimne samospoznaje i samoidentifikacije unutar kulturološkog prostora različitosti, sa mogućnošću da se do kraja slobodno izraze. Oni doprinose konstituisanju multikulturalne zajednice koja upravo iz tog svojstva crpi svoju najveću inspirativnu i kohezivnu snagu.
Selma Đečević-Teoretičarka savremene umjetnosti